Screenshot 2018-03-13 16.46.06
BLOGG

2020 > 04

Hej!  
Välkommen till bloggen med verktyg för ledarskap på olika nivåer.

Jag fick frågan för en vecka sen; hur gör man för att leda sig själv bort från ohälsosamt beteende? Frågan grundade sig i alla möten, när man jobbar på distans, som leder till att man tvingas börja arbetsdagen i ottan och avsluta den för sent för att hinna med alla riktiga arbetsuppgifter.

Ja, hur gör man? 
På en nivå handlar det om det personliga ledarskapet. Att vi leder oss själva så att vi kan leverera och samtidigt vara långsiktigt hållbara. Det kräver trygghet, tydlighet och mod att sätta ramar, att ifrågasätta när det behövs och att leverera på tid även fast tiden verkar försvinna på grund av en massa möten eller brist på samarbetet man behöver.

Det börjar med de egna rutinerna och strukturerna. 
Jag har en morgonrutin att skriva vad som är i fokus för dagen och att meditera kort. Det gör jag varje dag oavsett om jag är ledig eller inte. Andra rutiner är att se till att dricka mycket vatten, röra på mig och vara i naturen varje dag. Jag har personer runt mig som jag kan dela upp- och nergångar med. Det här är exempel på det jag kallar viktiga stödsystem. 
 
Stödsystem är de strukturer och rutiner som hjälper dig att få dagarna att fungera så bra som möjligt. Det kan vara start- och sluttid på arbetsdagen, morgon- eller lunchrutiner, träningsrutiner eller rutiner runt läggdags. Det kan handla om arbetssätt under dagen.
Det är även personer som stärker dig eller platser där du tankar energi. 
I de här speciella tiderna som utmanar våra självledarskap, med tendenser av att jobba för långa arbetspass, börja för tidigt, hålla på för sent, bli improduktiv, att personer man behöver bolla med inte finns på plats mm gäller det att sortera ut vad som kan hjälpa dig:

Ta en time out och fundera på

  • Vilka stödsystem har du i din vardag?
  • Vilka stödsystem behöver du för att må så bra som möjligt just nu? 
    På morgonen, på jobbet, under dagen, när du är hemma, innan och när det är sovdags.
  • Vilket eller vilka stödsystem väljer du att fokusera på från och med idag?
  • Hur ska du följa upp hur det går?

 Nu är det tid att kicka igång de stödsystem du behöver!
 
Kompetensutveckling
Om du är chef eller ledare på ett företag eller i en organisation tipsar jag om det digitala årsabonnemanget i Självledarskap - Det Inre Ledarskapet. Här kan du läsa mer om kompetensutveckling för medarbetare i personligt ledarskap.

Är du ledare och behöver ruska om ditt ledarskap på riktigt kan det längre digitala ledarprogrammet Leadership Master program vara något för dig. Vi jobbar med modellen De 7 stegen till Transformation. Nyfiken? Hör av dig så berättar jag mer.
Nästa start är i september.

Vill du ha verktyg, tips och idéer kring ledarskap, anmäl dig till min kostnadsfria Verktygslåda som kommer varannan vecka.
 
Jag önskar dig bra veckor framöver.
 
Filippa Dietmann
Partner in Progress AB

"Det vi fokuserar på växer"

Läs hela inlägget »

Hej!
Vi befinner oss mitt i den nya verkligheten. En plats där inte gamla vanor fungerar, där invanda strukturer behöver ge plats för nya och kontroll ersättas med tillit och logistik. Nu behövs det egna ledarskapet mer än någonsin. Att vi vet hur vi fungerar och tar ansvar för att fokusera på det vi kan påverka. Och, att som ledare verkligen fokusera 
på att vara humana, att lyssna och att stötta och stärka andra runt om oss.

Här är tre strategier för att kunna leda dig själv och andra i tider av ovisshet.  

Skapa trygghet
–för dig själv och de runtomkring dig med det som går.
Se till att få koll på dina rädslor så att de inte styr dig i vardagen. 
Vad behöver du för att inte styras av din rädsla? 
Fokusera på det du kan påverka och det du behöver för att stå så stadigt som möjligt.

Var lyhörd och närvarande 
–lyssna in hur andra och även du själv reagerar och agerar, så att du kan fånga upp och ta tag i saker så fort de uppstår. I den här utmanande tiden handlar det mycket om att finnas tillhands och verkligen lyssna, det hjälper. 

Var tydlig
– gentemot dig själv och din omgivning. 
Visa vem du är, vad du står för, vad du vill och förväntar dig. Stå stadigt även om du kan känna dig svajig, din tydlighet skapar trygghet för andra.

Tips; stäm av med dig själv om och hur du har skapat trygghet, varit lyhörd och närvarande och graden av din tydlighet, gärna dagligen.
 
Har du behov av ett bollplank, ett digitalt ledarskapsprogram eller en utvecklingspartner vet du var jag finns. Du är alltid välkommen att höra av dig med dina stora eller små frågeställningar.
 
ÖNSKEREPRIS
I tisdags den 14/4 ledde jag Lunchwebinaret SJÄLVLEDARSKAP HÄR & NU som handlar om att leda sig själv i tuffa tider. På begäran håller jag det en gång till tisdagen den 28/4 kl 12.00. Passa på att bjud in kollegor, vänner och nära och kära. Vi träffas på Zoom.

Vill du fylla på dig med ledarskapstips, verktyg och funderingar regelbundet prenumerera på Parnter in Progress Verktygslåda, som kommer varannan fredag. Följ även Partnerinprogress på Insta.

Allt gott!
Filippa 
 

Läs hela inlägget »

Hej,
Det är utmanande tider nu, på så många sätt. Vi ska hantera oro, osäkerhet och visa omsorg, följa rekommendationer och fatta kloka beslut.

En viktig del i självledarskapet, vilket sätts på tuffa prov nu, är att behålla fokus på det vi kan påverka. Det gäller att inte läcka onödig energi på annat. En annan kritisk del handlar om att vara effektiva, få saker gjorda, även om vi jobbar på distans.
 
Jag har pratat med kunder, klienter, kollegor och mig närstående om utmaningarna med att jobba hemifrån om man inte är van vid det. Hur gör man för att skapa vardagsstrukturer så att prioriteringarna går lättare? Hur blir man effektiv i det man gör? Hur kommer man ifrån oändliga möten med kollegor eller tvärtom hur får man den kontakt och det samarbete man behöver?

Frågorna är många och svaren likaså. Dagens verktygslåda handlar om att skapa ett tydligt fokus för att vara effektiv. 

Pomodoro-tekniken går ut på att istället för att göra flera saker samtidigt välja ut en sak, enbart ensyssla, och fokusera intensivt på den i 25 minuter. Du skärmar av alla distraktioner och tvingar dig själv att arbeta med fokus på just den arbetsuppgiften. Det här är bra för hjärnan som inte är gjord för att multi-taska, även om den vill göra sken av det. Hjärnan älskar att skapa avbrott, splittra sig och få snabba belöningar men som sagt, den är dålig på det. Hjärnan behöver även regelbundna pauser för att kunna jobba på högvarv. 

Hur gör man?

  1. Skriv ner dagens arbetsuppgifter och välj ut en av dem. Ta den viktigaste först. Stäng ner allt annat, ta bort push-notiser på mejlen, göm telefonen och visa andra att du är upptagen. 
  2. Sätt en timer på 25 minuter och jobba intensivt med arbetsuppgiften i exakt 25 minuter.
  3. När klockan ringer bockar du av vad du gjort och tar en paus på 5 minuter. Tvinga dig att ta pausen även om du är mitt uppe i något. Sätt timern på 5 minuters paus. Gå ifrån arbetsbordet; drick vatten, lyssna på musik, titta ut genom fönstret eller hitta på något annat. 
  4. Repetera Pomodoron (punkterna 1-3) tre gånger och ta sedan en längre paus på 20 minuter. Kanske hinner du gå ut en stund, träna lite eller göra något helt annat som avbrott medan hjärnan får vila.
  5. Varje gång du slutfört fyra Pomodoros i rad tar du en längre paus på 20 minuter.

Med tiden kommer du att lära dig hur många Pomodoros det tar att genomföra vissa uppgifter och du kan tidsplanera och utmana och sporra dig själv: -  Det här får ta tre pomodoros! Du blir effektivare och får sakerna gjorda.

Med den här tekniken har jag både skrivit böcker, skapat utbildningar och förberett processer. Det är bara den egna tanken på användningsområden som sätter begränsningarna. 

Välkommen till Lunchwebinariet "Självledarskap här och nu"
Tisdagen 14 april kl 12.00-13.00 på Zoom
Jag delar med mig av konkreta verktyg och tips för vad man kan behöva tänka på i självledarskapet, när det är utmanande tider. Föranmälan gör du dig via länken.
Välkommen!

Vill du ha ledarskapsverktyg direkt i din inkorg välkommen att prenumerera på Verktygslådan som kommer varannan fredag.

Allt gott!
Filippa

Läs hela inlägget »

Senaste inläggen

arkiv

Senaste kommentarer