Screenshot 2018-03-13 16.46.06
BLOGG

2018 > 10

Hej!
Välkommen till min blogg, med fokus på ditt ledarskap. Här får du tips och verktyg för både dina stora och små ledarutmaningar.
Jag är i en utvecklingsperiod just nu. Håller på med produktutveckling, att skapa nytt och på ett nytt språk. Det är jättespännande, men..
 
Nu plötsligt vill min hjärna gärna att jag ska strunta i allt och bara ligga i soffan och äta choklad. Eller möjligtvis skapa mängder av inlägg på sociala medier. Eller svara på oviktiga mejl. Det tar mig ju inte till mina mål så jag går nu en match mot hjärnan. Känner du igen dig?
Idag handlar min blogg om känsloreglering, att du trots att hjärnan vill att du ska undvika något, bara gör det ändå. Hur gör man då?
Vi utgår från ett scenario.
Du är på möte och en person säger något kritiserande om din presentation på ett, som du upplever, väldigt aggressivt sätt. I samma stund som du ska bemöta det signalerar din amygdala och du känner rädsla, kanske till och med ångest. Hjärtat bultar och du svettas. Du vågar inte. Du börjar också se dig själv utifrån, hur du misslyckas med din argumentation och du tänker på vad andra ska tycka.
 En annan reaktion är att du istället känner dig så j-la arg på kritiken så du håller på att spricka. Du vill bemöta det på ett konstruktivt sätt men hjärnan är kidnappad och du kan inte sortera orden i ilskan. Istället blir du tyst med rök bolmades ur öronen.
 
I det här läget handlar det om att bestämma dig för att göra det du vill ändå trots katastroftankar och kroppsliga reaktioner. Ta ett mentalt steg tillbaka och påminn dig om att det är viktigt för dig, så att du inte instinktivt reagerar utan agerar istället. I ögonblicket när du håller tillbaka reaktionen reglerar du dig själv.
 
Tre tips 
1  Du sätter ord på vad du känner (kan göra det tyst för dig själv) och tillåter dig att känna efter. ”Nu är jag rädd” eller ”Nu är jag förbannad” och då minskar de kroppsliga reaktionerna.
2  Ta ett mentalt steg tillbaka. Påminn dig om vad du står för och kan, så att du inte instinktivt reagerar utan agerar istället. Du kan även se situationen ur ett annat perspektiv. ”Personen är kanske egentligen inte så säker på sin sak utan måste hävda sig”. Hen bullrar mest.
3  Du kan även bestämma dig för att varje gång du känner rädsla/ångest/ilska ska du kliva fram ändå, oavsett omständigheterna.
Min utmaning till dig
Ut och träna på känsloreglering så att du kan agera på det du vill och når dina mål!
 
Är du i läge att utveckla hur du leder dig själv?
Då är min automatiserade utbildning Mitt inre ledarskap något för dig.
Det är en digital 10 veckors-utbildning där du får nycklarna som bygger ditt ledarfundament. Ett nytt område varje vecka, från hur hjärnan fungerar till hur du coachar dig själv.
Några röster från tidigare deltagare:
"Supereffektivt!"
"Pedagogiskt och väl genomarbetat material"
"Det blir så tydligt hur jag prioriterar när jag skriver ner det"
"Jag insåg att jag nu kan formulera vad jag vill och kan"

Tips
Gå med i min slutna Facebook-grupp. Där lägger jag upp material som har med ledarskap att göra. Länkar, fakta, funderingar och jag sänder live. Anmäl dig till Leadership Growth Group
Vill du ha min Verktygslåda med fri utbildning om ledarskap, anmäl dig här.

Läs hela inlägget »

Hej!
Välkommen till min blogg med fokus på ledarskap. Hur du leder dig själv, andra och genom andra. 
Hösten är här på riktigt även om det varit riktig Brittsommar-värme här i oktober. Jag älskar färgerna, den höga klara luften och att det biter lite i kinderna. 
Mitt i terminen handlar det mycket om leverans för mig, för mina kunder och deltagarna i mina ledarskapsprogram. Då uppstår det saker i vardagen som tar emot och inte är det roligaste att ta tag i. Som att sätta gränser, bemöta, leda och vara tydlig när någon annan inte gjort det den ska, har en attityd eller ett problem som inte är acceptabelt. Den här veckan fokuserar jag på det som många tycker är det svåraste i ledarskap, oavsett vilken roll man har. 
När du tar det där samtalet som är nödvändigt men inte efterlängtat är det bra att ha en struktur att utgå ifrån och hålla stenhårt i.
Steg 1. Avsätt gott om tid
Var väl förberedd och avsätt gott om tid för samtalet. Lägg inte nästa möte direkt efter för det är svårt att veta hur lång tid samtalet kommer att ta. Och det måste få ta tid.
Steg 2. Förbered dig
Det kan vara svårt att prata om känsliga saker för det kan väcka starka reaktioner hos den du pratar med men också hos dig. Är du orolig inför samtalet, fundera på varför. Förbered dig på olika reaktioner som personen kan ha och hur du kan bemöta dem.
Steg 3. Förvarna
Innan du kommer till sakfrågan, förvarna. Det underlättar både för dig och den andra personen. ”Det jag nu kommer säga kan bli jobbigt för dig att höra”
Steg 4. Gå rakt på sak
Inget blir bättre av att du lindar in det som behöver sägas. Då blir det otydligt och kan missförstås. Var ärlig, säg som det är och berätta varför. Be personen upprepa det du har sagt för att kontrollera att budskapet har uppfattats rätt.
Steg 5. Ta hänsyn till känslorna
Din viktigaste roll nu är att vänta ut känslorna, att lyssna och bekräfta. Här har du nytta av att i förväg funderat på vilka reaktioner som kan komma. Vissa saker är svårare att bemöta, om man blir kritiserad eller upplever sig ifrågasatt är det lätt att gå i försvar.  Låt det ta tid.
Steg 6. Fokusera framåt och ge stöd
Låt inte samtalet enbart handla om det svåra utan blicka framåt. Tala om den närmaste framtiden och om åtgärder, om det är möjligt. För att kunna gå vidare och hitta gemensamma lösningar behöver ni vara så eniga som möjligt om vad problemet består i. Som ledare behöver du vara tydlig och visa på problemet, visa fakta och informera. Sakligt och tydligt.
Steg 7. Summera, avsluta och boka ny tid
Svåra besked kräver bearbetning så boka tid för uppföljning innan samtalet avslutas. Du kanske behöver repetera ditt budskap flera gånger och i vissa fall dela upp det i etapper. 

Även med de svåra samtalen gäller principen att det vi tränar blir vi bättre på. 
När du upptäcker behovet av ett gränssättande samtal nästa gång, ta tag i det direkt. Tiden löser inte det problemet.
 
Är du i läge att utveckla ditt självledarskap?
Då är min automatiserade utbildning Mitt inre ledarskap något för dig. Det är en digital 10 veckors-utbildning där du får nycklarna som bygger ditt ledarfundament. Ett nytt område varje vecka, från hur hjärnan fungerar till hur du coachar dig själv.

Gillar du kunskap, verktyg och inspiration om ledarskap, prenumerera på min fria utbildning -Verktygslådan, som kommer varannan fredag.
 
Jag önskar dig fina veckor här framöver!
/Filippa

Läs hela inlägget »

Välkommen till min blogg där du får tips och verktyg för dina ledarutmaningar.
Nu är hösten i full gång och för mig fullt med jobb, vilket är härligt. Jag möter många som stressar på just nu. En av de första sakerna som försvinner när det är för mycket är glädjen, att kunna ta ett steg till sidan av sig själv, betrakta och se det roliga, det vackra, det där lilla extra. Några tips för att ta dig ur stresskänslan:
1. Stanna upp
Stanna upp och bli medveten om vad du håller på med, vad du tänker och känner. Om hjärnan mal på, få den att stanna upp.  
2. Acceptera
Acceptera det som är. Det är ok att vara stressad. Om du håller tillbaks förstärks känslan.
Fokusera på din andning. Stressen klingar av efter ca 90 sekunder om den inte är en gammal känsla som har lagrats på genom åren. Ett tips är att beskriva känslan genom att skriva om den, då får du ut den ur kroppen. 
3. Fokusera
När du väl accepterat det som är, varit med det och lugnat ner systemet tar du nya tag med ett lugnare system. Du ser klarare på situationen. Skriv ner det som är viktigt och fokusera på en sak i taget.
 
Är du i läge att fylla på med verktyg, kunskap och tips om hur du leder dig själv? Då kan min automatiserade utbildning Mitt inre ledarskap vara något för dig. 10 veckor då du går igenom nycklarna som bygger ditt ledarfundament. Från hur hjärnan fungerar till hur du kan coacha dig själv.
Följ mig
Prenumerera på min YouTube-kanal. Varje vecka kommer ett nytt tema om ledarskap. Den här veckan handlar det om Your inner leader.  
Gå med i min slutna Facebook-grupp. Där lägger jag upp material som har med ledarskap att göra. Länkar, fakta, funderingar och jag sänder live. Anmäl dig till Leadership Growth Group
Facebook https://www.facebook.com/partnerinprogressab
Instagram @partnerinprogress

Tycker du om bloggen, prenumerera på min Verktygslåda som kommer varannan vecka. Där får du mer av det som finns i bloggen.

Jag önskar dig fina oktoberveckor här framöver!
Kram Filippa



 

Läs hela inlägget »

Senaste inläggen

arkiv

Senaste kommentarer