Screenshot 2018-03-13 16.46.06
BLOGG

2017 > 03

Känner du igen dig i att vilja undvika saker när det känns läskigt, svårt och jobbigt? Fredagens verktygslåda handlar om hur man gör för att uppnå det man vill. Att göra det där som man aldrig trodde man skulle våga eller det som man verkligen längtat efter. Att ta itu med obehagligheterna. Här får du veta hur du gör för att överlista hjärnans instinkter med hjälp av känsloreglering. Anmäl dig här 

Läs hela inlägget »

Hej!
Välkommen till min verktygslåda, den första i mars! 

Som ledare i våra liv behöver vi kunna leda oss själva i det personliga inre ledarskapet. Hur det ser ut kan variera från tid till annan, vi utvecklas och saker händer på vägen. Men jag ser att vi behöver ha vissa verktyg med oss, verktyg som man skulle kunna säga är universella, även om det finns vissa skillnader som kan bero på exempelvis kultur, lagar och normer.
 
De kommande fyra verktygslådorna kommer att handla om det inre ledarskapet.
Jag är nyfiken på vad du kämpar med eller vad som är viktigt i ditt inre ledarskap.
Skriv till mig, så kan jag fylla verktygslådan med just det du behöver.
 
Vill du gå en utbildning i just inre ledarskap startar min utbildning Mitt inre ledarskap nu den 28 mars. Det finns två platser kvar.
 
Dagens verktygslåda handlar om hjärnan och tips på hur vi kan överlista den.
 
Om hjärnan
Den mänskliga hjärnans funktioner är desamma sedan urminnestider. Den är programmerad på överlevnad och utveckling i lugn och trygg takt, inte på förverkligande och onödiga adrenalin-kickar. Hjärnan reagerar instinktivt med att undvika obehag, ovisshet, rädsla och förändringar. Amygdala, en trygghetsknarkande primitiv känslostruktur i den gamla delen av hjärnan, får hjälp att undvika all form av förändring av striatum, vårt belöningscentrum. Striatum belönar oss när vi fortsätter i samma mönster som vi alltid har gjort.
 
Om vi instinktivt undviker obehag, rädsla, stress och förändring behöver vi koppla in hjärnans smartaste struktur, frontalhjärnan (Prefrontala cortex, PFC), för att faktiskt genomföra förändringar. PFC kräver mer energi och uthållighet men med hjälp av den ser vi till att utvecklas.
 
PFC har begränsat med resurser och vi behöver hushålla med resurserna. Varje morgon har vi laddat med nya celler. Ny forskning visar att i genomsnitt bildas 700 neuroner i Hippocampus, varje dag. Genom att sova ordentligt, äta hälsosamt, röra på oss och inte stressa kan vi öka produktionen.
 
För att överlista hjärnan
 
·       Sätt upp dagliga mål som du når.
De ska hänga ihop med dina långsiktiga mål. Hjärnan tycker ju om att belöna sig enkelt, så gör det just enkelt.

·       Gör det mest krävande på morgonen.
Då är hjärnan som mest alert. Använd arbetsdagens två första timmar till de mest krävande uppgifterna så använder du hjärnans kapacitet bäst.

·       Gör en sak i taget och jobba ostört.
Hjärnan är inte bra på att multitaska även om den älskar att göra det. För det ger känslan av att vi åstadkommer saker. I själva verket behövs ställtid mellan uppgifterna för att vara effektiv och för att inte uppleva stress. Använd p-plats (en lista med ”att göra sen”-saker på) för att kunna släppa splittrande tankar.
 
Nästa verktygslåda handlar bland annat om känsloreglering. Hur du, trots att hjärnans vill att du ska undvika något, bara gör det ändå.
 
Tills dess,
 
Ha det riktigt gott!
 
Filippa

Läs hela inlägget »

Andas. Nåt som vi gör varje dag, som kommer helt naturligt. Utan att vi tänker så mycket på det förutom när det känns tungt och svårt. Jag kan stressa på och hitta andningen uppe i nyckelbenen. Jag får stanna upp för att hjälpa den ner i magen igen. Mina knep är att yoga, meditera och jag tränar en del. Det är ju bra men det finns även andra snabba och smidiga sätt att ladda batterierna.
Har du 5 minuter kan du göra den här övningen.
Filmen är 9 minuter, och det är det värt! Se www.youtube.com/watch?v=hFcQpNr_KA4&feature=share 

 

Läs hela inlägget »

Senaste inläggen

arkiv

Senaste kommentarer