Screenshot 2018-03-13 16.46.06

En viktig nyckel i självledarskap

Hej!
Självledarskap är något som utmanas och utvecklas mycket den här tiden. När så många av oss jobbar på distans behöver vi vara extra uppmärksamma på vad vi behöver, vad vi ska göra, hur och när. Att planera själv, genomföra, uttrycka sina behov och aktivt ta de kontakter man behöver är inte självklart. Som ledare är det extra viktigt att vara tillgänglig och närvarande för andra. Det som mer eller mindre kommer spontant när man träffas IRL finns inte på plats nu och man måste skapa nya strukturer med rutiner, vanor och planer. Som kommer att leva kvar efter pandemin har ebbat ut.
 
En av de viktigaste delarna i självledarskap är att kunna förstå och styra sina känslor, dvs att ha emotionell intelligens och kunna praktisera känsloreglering. 

Det handlar om hur du trots att hjärnan vill att du ska undvika något, bara gör det ändå. Istället för att undvika och dra på problemet tar du itu med det och löser det. 
 
Om känsloreglering
Den bästa indikatorn på att du har något du behöver utveckla är när känslan av obehag dyker upp. Signalerna från hjärnans amygdala är varningsklockan och för att inte falla offer för instinkterna krävs en hel del energi från frontalloben, hjärnans smartaste del.
 
·       Det gäller att avdramatisera känslan av obehag. Obehag är en naturlig del av hur du fungerar, det vill skydda dig från utveckling och fokuserar på ren överlevnad.
 
·       När du regelbundet tränar på att ta itu med saker och att styra till dina mål istället för att undvika obehag och rädsla, tränar du känsloreglering. Ju mer du tränar på det, desto snabbare och bättre blir du på det.
 
·       Med mycket träning försvinner obehagskänslorna och det som tidigare var utmanande är nu det nya normala. Pannloben blir starkare.
 
Tre steg 
1  Du sätter ord på vad du känner (kan göra det tyst för dig själv) och tillåter dig att kort känna efter och observera. ”Nu är jag rädd” eller ”Nu har jag ångest”.
Då minskar de kroppsliga reaktionerna.
2  Ta ett mentalt steg tillbaka. Påminn dig om ditt mål, vad du står för och kan, så att du inte instinktivt reagerar utan agerar istället. Du kan även se situationen ur ett annat perspektiv. ”Personen som uttryckte sina åsikter är kanske egentligen inte så säker på sin sak”. Hen bullrar mest.
3  Du kan även bestämma dig för att varje gång du känner rädslan/ångesten ska du kliva fram ändå, oavsett omständigheterna.
 
I det ögonblick vi håller tillbaka de instinktiva reaktionerna (att fly, ge upp eller konfrontera) reglerar vi oss själva.
 
Ju oftare vi går emot våra instinkter desto mer tränade blir vi och vår pannlob blir starkare! Till slut blir det automatiserat så vi behöver inte ens fundera över det.
 
Min utmaning 
Ut och stärk ditt självledarskap: träna på känsloreglering så att du utvecklas och når dina mål!

Hjälp i vardagen genom självledarskap
Jag har skapar ett koncept, Det Inre Ledarskapet, en automatiserad helårskurs i självledarskap för kontinuerlig kompetensutveckling. Områdena som innehållet bygger på är självkännedom, självcoaching, den inre ledarplattformen, mental träning, stresshantering, inre hållbarhet, kommunikation, fokus och genomförande, kreativitet och utveckling och från aktivitet till mål.  
Varje vecka levereras ett kort video-avsnitt, man laddar ner ett arbetsblad och kan välja vad man vill utveckla utifrån det man behöver. Den här kursen ger kunskap om att leda sig själv, ger en inre ledarplattform och skapar trygghet och tydlighet oavsett vilken roll man har i arbetslivet. Den fungerar att göra individuellt och även tillsammans i teamet eller i hela organisationen. Läs mer här
 
Tycker du den här verktygslådan är matnyttig, sprid gärna ordet till fler.  Och, skriv gärna och berätta om dina utmaningar, så styr jag innehållet efter dina behov.

Vill du ha fri utbildning i ledarskap, anmäl dig här, så får du min Verktygslåda varannan fredag.
 
Ha det riktigt gott!
 
Filippa
 

Bloggarkiv