Screenshot 2018-03-13 16.46.06

Hur du får sakerna gjorda

Hej,
Det är utmanande tider nu, på så många sätt. Vi ska hantera oro, osäkerhet och visa omsorg, följa rekommendationer och fatta kloka beslut.

En viktig del i självledarskapet, vilket sätts på tuffa prov nu, är att behålla fokus på det vi kan påverka. Det gäller att inte läcka onödig energi på annat. En annan kritisk del handlar om att vara effektiva, få saker gjorda, även om vi jobbar på distans.
 
Jag har pratat med kunder, klienter, kollegor och mig närstående om utmaningarna med att jobba hemifrån om man inte är van vid det. Hur gör man för att skapa vardagsstrukturer så att prioriteringarna går lättare? Hur blir man effektiv i det man gör? Hur kommer man ifrån oändliga möten med kollegor eller tvärtom hur får man den kontakt och det samarbete man behöver?

Frågorna är många och svaren likaså. Dagens verktygslåda handlar om att skapa ett tydligt fokus för att vara effektiv. 

Pomodoro-tekniken går ut på att istället för att göra flera saker samtidigt välja ut en sak, enbart ensyssla, och fokusera intensivt på den i 25 minuter. Du skärmar av alla distraktioner och tvingar dig själv att arbeta med fokus på just den arbetsuppgiften. Det här är bra för hjärnan som inte är gjord för att multi-taska, även om den vill göra sken av det. Hjärnan älskar att skapa avbrott, splittra sig och få snabba belöningar men som sagt, den är dålig på det. Hjärnan behöver även regelbundna pauser för att kunna jobba på högvarv. 

Hur gör man?

  1. Skriv ner dagens arbetsuppgifter och välj ut en av dem. Ta den viktigaste först. Stäng ner allt annat, ta bort push-notiser på mejlen, göm telefonen och visa andra att du är upptagen. 
  2. Sätt en timer på 25 minuter och jobba intensivt med arbetsuppgiften i exakt 25 minuter.
  3. När klockan ringer bockar du av vad du gjort och tar en paus på 5 minuter. Tvinga dig att ta pausen även om du är mitt uppe i något. Sätt timern på 5 minuters paus. Gå ifrån arbetsbordet; drick vatten, lyssna på musik, titta ut genom fönstret eller hitta på något annat. 
  4. Repetera Pomodoron (punkterna 1-3) tre gånger och ta sedan en längre paus på 20 minuter. Kanske hinner du gå ut en stund, träna lite eller göra något helt annat som avbrott medan hjärnan får vila.
  5. Varje gång du slutfört fyra Pomodoros i rad tar du en längre paus på 20 minuter.

Med tiden kommer du att lära dig hur många Pomodoros det tar att genomföra vissa uppgifter och du kan tidsplanera och utmana och sporra dig själv: -  Det här får ta tre pomodoros! Du blir effektivare och får sakerna gjorda.

Med den här tekniken har jag både skrivit böcker, skapat utbildningar och förberett processer. Det är bara den egna tanken på användningsområden som sätter begränsningarna. 

Välkommen till Lunchwebinariet "Självledarskap här och nu"
Tisdagen 14 april kl 12.00-13.00 på Zoom
Jag delar med mig av konkreta verktyg och tips för vad man kan behöva tänka på i självledarskapet, när det är utmanande tider. Föranmälan gör du dig via länken.
Välkommen!

Vill du ha ledarskapsverktyg direkt i din inkorg välkommen att prenumerera på Verktygslådan som kommer varannan fredag.

Allt gott!
Filippa

Senaste kommentarer

Bloggarkiv