Screenshot 2018-03-13 16.46.06

Trotsa hjärnan - bara gör´t

Hej!
Välkommen till min blogg, med fokus på ditt ledarskap. Här får du tips och verktyg för både dina stora och små ledarutmaningar.
Jag är i en utvecklingsperiod just nu. Håller på med produktutveckling, att skapa nytt och på ett nytt språk. Det är jättespännande, men..
 
Nu plötsligt vill min hjärna gärna att jag ska strunta i allt och bara ligga i soffan och äta choklad. Eller möjligtvis skapa mängder av inlägg på sociala medier. Eller svara på oviktiga mejl. Det tar mig ju inte till mina mål så jag går nu en match mot hjärnan. Känner du igen dig?
Idag handlar min blogg om känsloreglering, att du trots att hjärnan vill att du ska undvika något, bara gör det ändå. Hur gör man då?
Vi utgår från ett scenario.
Du är på möte och en person säger något kritiserande om din presentation på ett, som du upplever, väldigt aggressivt sätt. I samma stund som du ska bemöta det signalerar din amygdala och du känner rädsla, kanske till och med ångest. Hjärtat bultar och du svettas. Du vågar inte. Du börjar också se dig själv utifrån, hur du misslyckas med din argumentation och du tänker på vad andra ska tycka.
 En annan reaktion är att du istället känner dig så j-la arg på kritiken så du håller på att spricka. Du vill bemöta det på ett konstruktivt sätt men hjärnan är kidnappad och du kan inte sortera orden i ilskan. Istället blir du tyst med rök bolmades ur öronen.
 
I det här läget handlar det om att bestämma dig för att göra det du vill ändå trots katastroftankar och kroppsliga reaktioner. Ta ett mentalt steg tillbaka och påminn dig om att det är viktigt för dig, så att du inte instinktivt reagerar utan agerar istället. I ögonblicket när du håller tillbaka reaktionen reglerar du dig själv.
 
Tre tips 
1  Du sätter ord på vad du känner (kan göra det tyst för dig själv) och tillåter dig att känna efter. ”Nu är jag rädd” eller ”Nu är jag förbannad” och då minskar de kroppsliga reaktionerna.
2  Ta ett mentalt steg tillbaka. Påminn dig om vad du står för och kan, så att du inte instinktivt reagerar utan agerar istället. Du kan även se situationen ur ett annat perspektiv. ”Personen är kanske egentligen inte så säker på sin sak utan måste hävda sig”. Hen bullrar mest.
3  Du kan även bestämma dig för att varje gång du känner rädsla/ångest/ilska ska du kliva fram ändå, oavsett omständigheterna.
Min utmaning till dig
Ut och träna på känsloreglering så att du kan agera på det du vill och når dina mål!
 
Är du i läge att utveckla hur du leder dig själv?
Då är min automatiserade utbildning Mitt inre ledarskap något för dig.
Det är en digital 10 veckors-utbildning där du får nycklarna som bygger ditt ledarfundament. Ett nytt område varje vecka, från hur hjärnan fungerar till hur du coachar dig själv.
Några röster från tidigare deltagare:
"Supereffektivt!"
"Pedagogiskt och väl genomarbetat material"
"Det blir så tydligt hur jag prioriterar när jag skriver ner det"
"Jag insåg att jag nu kan formulera vad jag vill och kan"

Tips
Gå med i min slutna Facebook-grupp. Där lägger jag upp material som har med ledarskap att göra. Länkar, fakta, funderingar och jag sänder live. Anmäl dig till Leadership Growth Group
Vill du ha min Verktygslåda med fri utbildning om ledarskap, anmäl dig här.

Bloggarkiv