Screenshot 2018-03-13 16.46.06

Mental uthållighetsträning

Hej!
Välkommen till min blogg med verktyg för ditt ledarskap. Verktygslådan kommer varannan vecka och fokuserar på hur du leder dig själv, hur du leder andra och genom andra. Här får du tips och verktyg för dina stora och små utmaningar.

Lite reflektioner
Så här strax efter Sveriges bästa vinter-OS någonsin med fantastiska resultat är jag så imponerad och inspirerad av de svenska idrottarnas prestationer, både individuellt och tillsammans i lag. Vi har mycket att lära från idrotten i både arbets- och i privatlivet. Elitidrott kräver extremt mycket av individerna och resultaten visar sig mer eller mindre direkt. Vallan är rätt, skottet sitter, stenen stannar i boet, kraften finns kvar till spurten och då kommer framgångarna. Efter rätt träning och planering och mycket annat såklart.
Vi ska inte och kan inte överföra det direkt till arbetslivet men det är intressant att tänka på hur det skulle se ut och vilken kultur vi skulle ha om vi använde oss mer av idrottens strategier i vardagen.

Hur uthållig är du? Hur hållbar är du? Den här verktygslådan handlar om mental uthållighetsträning för att bli både hållbar och uthållig. 
 
Dagens verktygslåda
När det känns som du är på väg att ge dig, ge upp, byta spår eller låta dig ledas på villovägar finns det verktyg. De bygger din mentala uthållighet och hjälper dig att komma dit du vill, oavsett om det är att hålla i träningen såhär i mars, leverera kvalitet i projektet, hålla i ditt ledarskap gentemot de utmanande medarbetarna eller orka vara glad och umgås med familj och vänner. Du vet vad din uthållighet behöver handla om.

  • Fokusera på målet

Använd visualisering. Föreställ dig att du är där du vill vara i ett par minuter och det påverkar hela ditt tillstånd. Det är en effektiv metod för att hantera stress och att skapa fokus. ”En tanke tänkt i trygghet upprepade gånger har en tendens till att bli verklighet”
 

  • Fira stegen i rätt riktning

Lyssna på vad du säger till dig själv, det påverkar din självbild och även din stressnivå. Välj att fokusera på det positiva istället för det negativa och uppmärksamma även de små stegen. Hjärnan gillar snabba belöningar. ”Det du fokuserar på växer!”
 

  • Planera för motgångar

Det kommer inte alltid att gå som du vill men det handlar om hur du hanterar det. Lägg in i din planering att det kommer utmaningar och problem. När de väl visar sig finns de redan med i din planering och tar inte mycket av din energi. ”Plan for the worst. Work and wish for the best”
 
Tips!
Min digitala ledarskapsutbildning, Mitt inre ledarskap – självstudier är en perfekt start på en ledarskapsresa. Den passar utmärkt som grundutbildning för alla, chefer som medarbetare, i arbetslivet och privatlivet, eftersom den handlar om att leda dig själv. Du skapar din inre ledarplattform och om du gör den tillsammans med andra i teamet, gruppen, organisationen, företaget eller familjen har alla samma språk och medvetandenivå.

Nu önskar jag dig uthållighet och hållbarhet under de kommande veckorna.
Vill du ha verktygslådan varannan fredag, klicka här.

Kram Filippa

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv